Régebbi és újabb események - leginkább utódaimnak

Papa project

Papa project

Akku világcsúcs: 9 év 2 hónap

Akku csere egy 20 éves Suzuki Swiftben

2020. március 04. - oktata

Mikor szokta megadni magát egy autó indítóakku? Két eset lehetséges. 1. A Mama vásárolni indulna, ha indulna az autója. 2. A Mama jönne haza a bevásárlásból, ha indulna az autója. Miután ez két hónapon belül kétszer előfordult, a tettek mezejére léptem. Mentem volna a Mamáért talpig gipszben a másik kocsinkkal, de közben a Mama nagyon kreatívan betolatta 2 sráccal az autóját, és megérkezett amikor már éppen álltam ki.

Az ADAC statisztikája - és emlékeim - szerint a legtöbb "meghibásodást" az akkuk okozzák a németeknél.

akkurekord.png

A Mamának egy 20 éves Suzuki Swiftje van. Rövid utak, sok indítás, kicsi akku. Szóval elsőre gyorsan töltőre tettem a masinát, két hónappal ezelőtt ez már bevált. Estére pár óra alatt 100%. Reggel ránézek, már csak 20%. Nem tartja, ez kuka. Azért belenézek a "szervizkönyvbe". Hoppá, 2011. január 4. Több mint 9 év, egy Auchan matricázott legolcsóbb akkuval! Még 10e pénz sem volt az ára.

Na nézzük a guglit. Persze az árukereső rám akarja sózni a mindenféle akkuk Ferrariját. Nem hagyom magam e rendkívül komplikált High Tech termék kapcsán, nem veszek ólmot aranyáron.  Persze én a neten óvatos vagyok, többszörösen is. Épp tegnap csináltam egy pár perces tesztet, ami szerint "tudatos" vásárló vagyok. Így pl. mindig vetek egy pillantást a véleményekre. Az eleje általában nem érdekel különösebben, a vége annál inkább. Sajnos ott tartunk, hogy baromira szűrni kell az infót. A kezdő digitális nomádok egyik lehetséges munkája a "vélemények" írása, még egészen nagy cégeknél is előfordul. Ezek persze pozitívak. A legrosszabbaknál ellenkező a gond sok esetben. Vagy ostoba a véleményíró, vagy rossz beállítások, vagy egyéb műszaki gond a bukta igazi oka. Többnyire. Ha mégse, akkor ott a garancia meg a 14 napos elállási jog. Tapasztalatom szerint a hármas-négyes értékelések az igazán relevánsak.

Na vissza a kereséshez. Szállítással együtt nincs 15e alatt. A legolcsóbb jászberényire van igen negatív értékelés is. Mondjuk részemről arra tippelek, hogy a töltésével is gond volt a srácnak. Viszont pár száz forinttal drágábban van egy utolsó darab akciós ABS, mintha a Hyundaiban is ez a típus lenne már ötödik éve. Kosárba vele, 2 napon belül itt volt.

Maga a szerelés? Hát az ugyanolyan komplikált, mint a technika maga. Vidd inkább szakszervizbe. Jó, van néhány típus (pl. Ford S-Max), ahol tényleg le kell bontani a fél autót egy akkucseréhez. Amúgy meg ott a hosszú, apró betűs beüzemelési útmutató. Még az is megszabott, hogy milyen sorrendben bizgeráld az akkusarukat. Mondjuk tök mindegy, csak ne zárd rövidre. Még egy ilyen kicsi akku is csúnya dolgokat tud művelni rövidre záráskor. Ezért védett piros műanyag sipkával a pozitív (+) sarok. Éppen ezért jobb és biztonságosabb, ha a (fekete) testtel (-) kezded meg fejezed be az akkus műveleteidet.

A kis Suzunál ehhez 4 db M10 anyát kell meglazítani. Némi pucolgatás, és mehet vissza az új. Mondjuk előtte lehet gyakoroltatni anyucit a motorháztető nyitásával, ha te éppen 2 mankóval közlekedsz egyéb okokból kifolyólag. (Nem fog elsőre sikerülni. A nyitó kallantyú megtalálása, a motorháztető felemelése, és a kitámasztás egyaránt problémás lehet. Mondjuk ne legyünk telhetetlenek, ez akár a Suzu dicsérete is lehet.) Maga a művelet anyuci okításával, bicegéssel és a 10-es kulcs megtalálásával együtt kb. 10 perc. Talán. Nincs is kép vagy time-lapse videó róla. Akkor nem kellett volna bő egy órát rászánni erre a posztra. Ja, közben a Mama elment vásárolni. A masina pöccre indult. Természetesen.

PS (pár nappal később): őszintén szólva nekem (is) kicsit gyanús ez a 9 évet meghaladó akku üzem. Mindig fel szoktam jegyezni masináimon a beavatkozások, cserék időpontját km állás szerint a szervizkönyvben. Régebben az akksik nálam 3-4 évet bírtak ki. A modernebb "gondozásmentes", zárt technológia szerint készültek pedig 4-5 évet. Teljességgel nem tudom kizárni, hogy egy akkucsere nem került bejegyzésre a Suzukinál. Nem túl valószínű, de kizárni se tudom. Aminek nincs érdemi jelentősége. Ha jó a töltésed és egy pár éves akku "dadogni" kezd, akkor az csere érett. Felesleges a legdrágábbat venni, az olcsóbbak is  tökéletesek és hosszú évekig bírják..

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://papaproject.blog.hu/api/trackback/id/tr1015503200

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása