Régebbi és újabb események - leginkább utódaimnak

Papa project

Papa project

Kuplung bowden csere motoron I. (Honda CB500 S)

Gyönyörű neve van: "tokos huzal"

2020. június 02. - oktata

Bowden. Magyarul bovden. Még magyarabbul tokos huzal. Elvileg filléres tétel. Ha motorozol legyen nálad tartalék. Minden motoros boltban kapható univerzális készlet, megfelelő csavaros bowden végekkel. Alapból kuplungra és gázkarra való. De fűnyíróhoz is használható...

Napokkal ezelőtt mentem egy kört a környéken, és Sóskúton hármasban elszállt a kuplung bowdenem. Volt, nincs. Sakk, matt. Csak annak tudtam örülni, hogy nem hatodik fokozatban voltam. Mert nem tudod csak úgy megállítani a mocit, nullába lökni a sebváltót. Felfelé váltáskor elhagyható, nem kell a kuplung, de lefelé számomra kötelező, különben szép fogaskerék csörömpölés következhet. Állítólag megoldható, de én inkább nem kísérletezek vele. Szerencsére minimális volt a forgalom, nem kellett még arra is figyelni. A lógó eső is megkímélt. Meg az is megfordult a fejemben, hogy hármasban megpróbálok hazaevickélni - de nem működött volna. Maradt a szerelés. Tanulságos volt több szempontból is. Még ebben a fokozatban sem nagy élmény lefullasztással megállni. Ilyenem még nem volt, viszont volt tartalék huzalom. Előbb a régit próbáltam, de újra szakadt. Másfél órámba fájt. Meg kesztyű nélkül oroszkodtam haza az olajos ujjaim miatt. Tegnap meg véglegesítettem az út mentén bevetett ideiglenes megoldásomat.

A bowden csere nem nagy ügy, ha a bowdenház nem sérült. 20-30 perc elvileg. Nekem sokkal több volt a szerencsétlenkedések, meg a "szűzelszállásom" miatt. A tapasztalataimat összegezem:  

  1. Menj tovább egy biztonságos, félreeső helyig a szereléshez.
  2. Nem érdemes kísérletezni a régi bowden visszagyógyításával. Nekem egy órába telt, és az első próbálkozásnál újra szakadt.
  3. Döntsd el a szerszámaid függvényében, hogy ideiglenes vagy véglegesnek szánt megoldással próbálkozol. Én az ideiglenes mellett döntöttem a huzal méretre vágásának mellőzése, és a csavaros huzalvég iránti bizalmatlanságom okán.
  4. A bowden állító csavarokat teljesen tekerd be alul (motornál, kuplungháznál) - felül (kuplung kézikarnál). //Ha még nem elszakadt huzalt cserélsz megelőzésképpen, teljesen lazítsd le a bowdent.//
  5. Ideiglenes: húzd be be alulról a huzalt, és alul tedd be a véget a helyére. Fűzd be felül a kuplungkarba, és tedd fel a csavaros rögzítésű huzalvéget. Utóbbit nem tudod a helyére tenni a túllógó huzal miatt, de így is fog működni. A felesleges huzalt tekerd fel és rögzítsd valahogy ideiglenesen (én a tükör szárára tekertem).
  6. Az alsó és felső állító csavarokkal feszítsd meg a huzalt, és állíts be a kuplungkar holtjátékát (maximum 5-10 mm).
  7. Véglegesítés: ugyanaz mint előbb, csak méretre kell vágni a huzalt - illetve le kell vágni az ideiglenes megoldáskor túllógó huzalrészt - és be kell tenni a helyére a kézikarban a bowdenvéget. A szereléshez érdemes levenni a kézikart. A bowden vágását legjobb egy flexxel csinálni, de csípőfogóval is megoldható. A huzalvég értelemszerűen nem lóghat ki a bowdenvégből. Ha csípőfogóval vágtál, tuti állítani kell a végdarabon!
  8. Azonnal szerezzél be új tartalék bowdent. Ha bizalmatlan vagy a csavaros végdarabbal szemben, szerezz be gyári bowdent is.

Részemről az otthoni jobb és bőségesebb szerszámok miatt döntöttem az ideiglenes megoldás mellett az úton. Itthon aztán csípőfogóval vágtam a huzalt méretre, ezért kb. 1 mm-el kijjebb kellett terelnem a csavaros szorítású végelemet. A betett huzal átmérője 1,5 mm a gyári 2 mm-el szemben. Egyelőre hagyom így. Kíváncsi vagyok, hogy meddig fogja bírni.

Update: pont egy hónapig bírta. Ezúttal kettesben voltam, bő 2 km-re otthontól a Shell kútnál. Nem volt alaptalan a csavaros végdarabbal szembeni fenntartásom, az vesztette el magát. Új vészbowdent kellett behúzni, a "régire" nem lehetett ráerőltetni újabb csavaros véget. Meleg volt és rohadt sok szúnyog...

img_20200523_164007.jpg

 Galéria alul (7 kép szöveggel):

A bejegyzés trackback címe:

https://papaproject.blog.hu/api/trackback/id/tr7315735374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása