Egy hónappal ezelőtt pöccre indult. Most pedig meghalt az akku. Így utánfutón tette meg a Honda az utat a szervizbe a gumicserére. Ott feltöltötték, de nem tartotta meg, és nem volt kéznél belevaló akkujuk (10-ért adták volna). Itthon ugyanez visszaszállítás után. Akku ki, egy Varta, a szervizkönyv szerinti (YTX9-BS, 8 Ah). Irány a gugli, a legolcsóbb 5500, Varta 8900-22000 között (a tisztességes 150-300%-os haszon szellemében), Yuasa 14-15e. Szállítás 1-2000 pénz. Nem sokat vacakoltam ezen horror árú high tech termékkel, és jobb meggyőződésem ellenére nem a legolcsóbb jászberényi-kínait rendeltem meg, hanem a kicsit drágább 9 ezres Vartát (amit a többiek jellemzően 12-13 körül árultak). Holnapután reggel meg is érkezett. Nem néztem utána, ezért nagy szemeket meresztettem a külön gyári elektrolitra. Az üzembe helyezés már problémamentes volt. Természetesen rá kellett tölteni, a gyári "száraz" töltés olyan 50% körüli volt mindössze. Ekkor vettem észre, a hogy a bedöglött Varta még 2 évet se bírt ki (ezzel vettem a mocit, akku gyártása (20)BV1801). Ez nagyon kevés. Ekkor már kicsit bántam, hogy nem Yuasát vettem. De nem sokáig, hiszen az áráért közel 3 kínai-jászberényit kapni. Amelyik gyártósoron esetleg a Vartát is készítik, csak más a címkéje... (Bár a Vartának saját gyárai vannak Európában is.)
Másnap még ránéztem, kapott még egy kicsi töltést. 2 óra pihentetés, beszerelés, Honda pöccre indul.
Éjjel vacak filmek voltak, így végül utólag körülnéztem a neten, hogy mit mondanak a szakemberek. Hát megy a parasztvakítás, hogy a drágább termékeket vedd meg. Teljes a dzsumbuj terminológia tekintetében is. És sok mindenben egymásnak legalább részben ellentétes állásponton vannak a szakik. Ja, természetesen a Varta mást állít az akkuhoz mellékelt útmutatóban és a netes felületén. Természetesen. Nevezetesen, hogy hogyan kell tölteni az akkut. A 0,8 A egyforma, de az útmutató szerint 14,4 V a maximum, a netes felületük szerint 14,8 V. Márpedig a guruk szerint a moci akkuk halála a túltöltés mind áramerősség, mind feszültség vonatkozásában. Mármint a totál lemerítések mellett. Mint kiderült, a kisebb érték az EFB (enhanced flooded battery), a nagyobb az AGM (Absorbent Glass Mat, nagyképűen "gázrekombinációs", tévesen "zselés", sumákolva "kalcium technológiás", valójában "felitatott üvegszálas", a VRLA (Valve Regulated Lead Acid - zárt biztonsági szelepes ólomakkumulátor) egyik altípusa, jellegét tekintve "gondozásmentes") akkukra vonatkozik. Folytassam? A Mama szerint nem hülyülök már meg jobban?
Inkább összefoglalom, mit szűrtem le:
- Nyugodtan vedd meg a mérethelyes legolcsóbb akkut. (Kivétel Harley a kapacitása miatt, meg néhány robogó, ahol fektetni vagy erősen dönteni kell az aksit gyárilag.) Állítólag a Yuasák sokkal tovább bírják, de olcsót hármat kapsz az áráért. A három olcsó tuti tovább bírja, mint egy drága, ha vigyázol egy kicsit rájuk.
- Savazd fel a mellékelt anyaggal. Kis pihentetés után tölts rá moci akkutöltővel, mert tuti nincs fullon.
- Ezek az akkuk azt szeretik, ha fullon vannak feltöltve. Néha célszerű ellenőrizni és rátölteni az élettartam növelése miatt a későbbiekben is.
- Akkutöltők: vigyázz az (olcsó, régebbi) autótöltőkkel, az sok lehet. De amelyiken van motorkerékpár fokozat, abból a pár ezer forintos is jó. Nekem Aldis (is) van, 0,8 A és max. 14,8 V a töltése. Elvileg. Gyakorlatilag felugrott 15-ig rövid időre, de ki tudja milyen pontos.
- "Gondozásmentes"? Meg "Do not open!" ? Ebből is el tud párologni a matéria a biztonsági szelepen. Akkor pedig mehet neki a desztillált víz.
- A "régi" Varta akkumnak ennyi idő alatt nem lett volna szabad beadnia a kulcsot. Kíváncsi vagyok, hogy az új, amit már én fogok gondozni, mennyi ideig bírja majd. Ha 2 éven belül megadja magát, akkor soha többet Vartát.
- Ha gyanús lemerüléseid vannak ellenőriztesd a töltést, meg az utólag beszerelt kütyüidet, illetve a madzagolásaikat.
- A szakik ismertetőit, érveléseit, tanácsait érdemes elolvasni, ha éppen erre van ingerenciád. Azonban olyan akksit használj, amit a szervizkönyv előír. Az AGM akksik a régi, öreg mocikba is jók. Mást nem is nagyon kapsz. Legfeljebb a töltést célszerű ellenőriz(tet)ni.
Amúgy pedig ezzel a témába vágó cikkel voltam legelégedettebb: Tízből nyolc akku menthető lenne (MINDEN, AMIT TUDNI KELL AZ AKKUMULÁTOROKRÓL, MEG EGY KICSIT TÖBB)
Pancserteszt update: megnéztem a régi akksit (kb. 2 éves), tök száraz volt mind a hat cella. Nem tudom mennyinek kéne lenni benne, deszt. vízzel feltöltöttem, hogy éppen fedje a fehér színű "bélését". 50-60 ml ment bele összesen. Nyilván nem fog érdemben életre kelni, de azért kíváncsi vagyok a fejleményekre. >>> Motorba már nem jó, nem tarja meg normálisan a feszültséget, leesik 12 V alá...