Régebbi és újabb események - leginkább utódaimnak

Papa project

Papa project

Akku csere a Hondán (CB 500 S)

Újabb parasztvakítás

2020. április 15. - oktata

Egy hónappal ezelőtt pöccre indult. Most pedig meghalt az akku. Így utánfutón tette meg a Honda az utat a szervizbe a gumicserére. Ott feltöltötték, de nem tartotta meg, és nem volt kéznél belevaló akkujuk (10-ért adták volna). Itthon ugyanez visszaszállítás után. Akku ki, egy Varta, a szervizkönyv szerinti (YTX9-BS, 8 Ah). Irány a gugli, a legolcsóbb 5500, Varta 8900-22000 között (a tisztességes 150-300%-os haszon szellemében), Yuasa 14-15e. Szállítás 1-2000 pénz. Nem sokat vacakoltam ezen horror árú high tech termékkel, és jobb meggyőződésem ellenére nem a legolcsóbb jászberényi-kínait rendeltem meg, hanem a kicsit drágább 9 ezres Vartát (amit a többiek jellemzően 12-13 körül árultak). Holnapután reggel meg is érkezett. Nem néztem utána, ezért nagy szemeket meresztettem a külön gyári elektrolitra. Az üzembe helyezés már problémamentes  volt. Természetesen rá kellett tölteni, a gyári "száraz" töltés olyan 50% körüli volt mindössze. Ekkor vettem észre, a hogy a bedöglött Varta még 2 évet se bírt ki (ezzel vettem a mocit, akku gyártása (20)BV1801). Ez nagyon kevés. Ekkor már kicsit bántam, hogy nem Yuasát vettem. De nem sokáig, hiszen az áráért közel 3 kínai-jászberényit kapni. Amelyik gyártósoron esetleg a Vartát is készítik, csak más a címkéje... (Bár a Vartának saját gyárai vannak Európában is.)

Másnap még ránéztem, kapott még egy kicsi töltést. 2 óra pihentetés, beszerelés, Honda pöccre indul. 

Éjjel vacak filmek voltak, így végül utólag körülnéztem a neten, hogy mit mondanak a szakemberek. Hát megy a parasztvakítás, hogy a drágább termékeket vedd meg. Teljes a dzsumbuj terminológia tekintetében is. És sok mindenben egymásnak legalább részben ellentétes állásponton vannak a szakik. Ja, természetesen a Varta mást állít az akkuhoz mellékelt útmutatóban és a netes felületén. Természetesen. Nevezetesen, hogy hogyan kell tölteni az akkut. A 0,8 A egyforma, de az útmutató szerint 14,4 V a maximum, a netes felületük szerint 14,8 V. Márpedig a guruk szerint a moci akkuk halála a túltöltés mind áramerősség, mind feszültség vonatkozásában. Mármint a totál lemerítések mellett. Mint kiderült, a kisebb érték az EFB  (enhanced flooded battery), a nagyobb az AGM (Absorbent Glass Mat, nagyképűen "gázrekombinációs", tévesen "zselés", sumákolva "kalcium technológiás", valójában "felitatott üvegszálas", a VRLA (Valve Regulated Lead Acid - zárt biztonsági szelepes ólomakkumulátor) egyik altípusa, jellegét tekintve "gondozásmentes") akkukra vonatkozik. Folytassam? A Mama szerint nem hülyülök már meg jobban? 

Inkább összefoglalom, mit szűrtem le:

  1. Nyugodtan vedd meg a mérethelyes legolcsóbb akkut. (Kivétel Harley a kapacitása miatt, meg néhány robogó, ahol fektetni vagy erősen dönteni kell az aksit gyárilag.) Állítólag a Yuasák sokkal tovább bírják, de olcsót hármat kapsz az áráért. A három olcsó tuti tovább bírja, mint egy drága, ha vigyázol egy kicsit rájuk.
  2. Savazd fel a mellékelt anyaggal. Kis pihentetés után tölts rá moci akkutöltővel, mert tuti nincs fullon.
  3. Ezek az akkuk azt szeretik, ha fullon vannak feltöltve. Néha célszerű ellenőrizni és rátölteni az élettartam növelése miatt a későbbiekben is.
  4. Akkutöltők: vigyázz az (olcsó, régebbi) autótöltőkkel, az sok lehet. De amelyiken van motorkerékpár fokozat, abból a pár ezer forintos is jó. Nekem Aldis (is) van, 0,8 A és max. 14,8 V a töltése. Elvileg. Gyakorlatilag felugrott 15-ig rövid időre, de ki tudja milyen pontos.
  5. "Gondozásmentes"? Meg "Do not open!" ? Ebből is el tud párologni a matéria a biztonsági szelepen. Akkor pedig mehet neki a desztillált víz. 
  6. A "régi" Varta akkumnak ennyi idő alatt nem lett volna szabad beadnia a kulcsot. Kíváncsi vagyok, hogy az új, amit már én fogok gondozni, mennyi ideig bírja majd. Ha 2 éven belül megadja magát, akkor soha többet Vartát.
  7. Ha gyanús lemerüléseid vannak ellenőriztesd a töltést, meg az utólag beszerelt kütyüidet, illetve a madzagolásaikat.
  8. A szakik ismertetőit, érveléseit, tanácsait érdemes elolvasni, ha éppen erre van ingerenciád. Azonban olyan akksit használj, amit a szervizkönyv előír. Az AGM akksik a régi, öreg mocikba is jók. Mást nem is nagyon kapsz. Legfeljebb a töltést célszerű ellenőriz(tet)ni.  

Amúgy pedig ezzel a témába vágó cikkel voltam legelégedettebb: Tízből nyolc akku menthető lenne (MINDEN, AMIT TUDNI KELL AZ AKKUMULÁTOROKRÓL, MEG EGY KICSIT TÖBB)

Pancserteszt update: megnéztem a régi akksit (kb. 2 éves), tök száraz volt mind a hat cella. Nem tudom mennyinek kéne lenni benne, deszt. vízzel feltöltöttem, hogy éppen fedje a fehér színű "bélését". 50-60 ml ment bele összesen. Nyilván nem fog érdemben életre kelni, de azért kíváncsi vagyok a fejleményekre. >>> Motorba már nem jó, nem tarja meg normálisan a feszültséget, leesik 12 V alá... 

A bejegyzés trackback címe:

https://papaproject.blog.hu/api/trackback/id/tr3315615468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagya21 2020.07.13. 09:50:35

HAli!!
AGM aksiknak általában az tesz be, hogy ha a névleges kapacitásuk 50% alá merítik.
Ha 50% felett marad a kapacitásuk, akkor több ezer töltést merítést kibírnak, ellenben ha 50% alá mész, akkor kb 300ra esik a ciklus, és kampecol.
Nekem egy spirálcellás 4,5Ah akku van a hondámban ami immáron 6-7? éves(megnéztem 8 éves) és köszöni jól van.
Már várom mikor purcan ki, sajnos ilyet mostanában nem is láttam.
Aliról lehetne rendelni, de csak nagy tételben.....
Üdv Nagya
süti beállítások módosítása