Régebbi és újabb események - leginkább utódaimnak

Papa project

Papa project

Pancserteszt 1. : Lamax X9.1 kamera I. rész (nincs több rész, felesleges)

NE VEDD MEG!!! GAGYI!!! Ez átverés...

2019. március 13. - oktata

Update 2020.08.01. Megint előadta magát. Jött egy komment, hogy nem igaz, amit leírtam. DE AZ! Ennél szemetebb, alattomosabb kamera szerintem nincs a piacon. Baromi jót mentem, de csak az eleje van meg. Ha közvetlen USB tápra teszed (vagy egy pillanatra valamiért megszakad a táplálás), leállítja a felvételt! Ebbe már egyszer belefutottam, csak elfelejtettem. Fogok venni valami normális kamerát, ez meg marad tartaléknak. Vagy kidobom.

Új címkét indítok: „pancserteszt” megnevezéssel. Indítékom az, hogy beszereztem életem első „akciókameráját”, amelyről semmiféle  érdemi tesztet nem találtam a neten. Mondjuk meglehetősen új fejlesztés, és részben emiatt döntöttem mellette. De erről később. (2019.03.06.)

Előtte nézzük az előítéleteimet. Alapból nem kedvelem az Iphonokat, BMW-ket, Gucci cuccokat és társaikat. Minőségüket természetesen elismerem, de szerintem túlárazottak, árcédulájuk fele a névnek szól.  Ráadásul a pórnépnek lebutított, elérhető árcímkéjű változataik semmivel sem jobbak a konkurenciánál. Sőt. Azaz nem a márkákkal van gondom, hanem a tulajdonosaik egy (jelentős) részével. Nem mintha nekem nem lennének nem teljesen „noname” kedvenceim. Pl.: Samsung, LG, Sony, Intel, HP, Volvo, Honda, Suzuki, Columbia, Geox, Adidas, Reebok,  stb. Kínaiból is van a mai napig még gagyi, de egyre több a jó áron elfogadható, esetenként kiemelkedő színvonal.  Ár/érték arányban mindenképp.  Pl. Xianomi, Huawei, Blitzwolf, SJCAM stb. Egyébként is szinte minden Kínában vagy távol-keleten készül még a nagy márkáknál is… Oszt vannak fenntartásaim és előítéleteim is bőven, pl. minden olasz műszaki cuccal szemben. Még az olasz Hondával szemben is, amibe ugye nemrégiben beruháztam…

Szóval az akciókameráknál rég number one a GoPro. Tudásában, árában egyaránt. Ez az etalon. És természetesen léteznek „elfogadható áru”, lebutított változatai. Részemről azonban nem akartam százezres nagyságrendet beáldozni a szórakozásomnak – de kicsi tudású, kétséges megbízhatóságú, „olcsó noname” cuccra sem akartam pénzt kidobni. Maradt a „középkategória”, annak is az alja.  Vagy a kezdőkategória teteje. Kinek mi tetszik. Persze legyen némi „rezgés csillapítása”, ha belefér. Maradt a pixisben „buta” GoPro, SJCAM – és Lamax. Egy pár éve piacra robbant – bár mintha kicsit kifulladó félben lévő – cseh márka. A cseheket mindig is kedveltem. Ahogy a szlovéneket is. Utóbbiak szlávságuk ellenére kicsi osztrákok. A csehek meg a német szintet hozzák úgy nagyjából. Ha nem hiszed, tölts el pár hetet bármelyik országban…

Szóval egy frissiben piacra dobott Lamax mellett döntöttem, természetesen a szintén cseh „Alza” webáruház kínálatából. A többiekkel azonos „akciós” ár mellett kaptam még két ajándékot is tízezres értékben. Szükségem ugyan nem volt rájuk, de ami jár, az jár. És még jópofák és hasznosak is. A Lamax X9.1 pedig digitális és valamilyen mechanikus (?), soktengelyes rezgéscsillapítással is rendelkezik elviekben. Vadiúj típus, közvetlenül a márka csúcskészüléke alá pozícionálva. Elvileg Sony technológián alapul, ha jól vettem ki a rendelkezésre álló infókból. Marketing duma persze csúcs szuper, a részletes érdemi info már hagy kívánni valót maga után.

Csomagolás ízléses és gondos, szinte szép, minden adja magát, rengeteg – másoknál méregdrága és nem alapból járó – kiegészítő. Használati utasítás minimalista, de kezdetnek elég, és magyarul is vagyon. Ahogy a kicsi masina menüje is. Na, itt már vannak magyarsági hibák meg ebből félreértelmezhetőségek, de ne legyünk telhetetlenek („kocsi”=”kicsi”, de inkább "automatikus", formatálás  stb.). Az első szentségelésem (majd 2 email a marketingeseiknek) az SD kártyánál volt.  Az istennek nem volt hajlandó látni a vadiúj 64 GB Kingston SDXC kártyát, bárhogy formatáltam azt az ajánlott protokollokkal.  Bezzeg a közel másfél évtizede nyugdíjazott egykori Nokiám 2 GB-os kártyáját egyből látta. 64 GB Kingston vissza, menü „formátum” pont indítva. És lőn világosság, megjelent a DCIM könyvtár, üzemkésszé vált a kamera. Alapból 4K/30 fps gyári beállítással. Aminek érdemi lejátszásához nem rendelkezem megfelelő felbontású készülékkel egyelőre. Tehát visszaállítottam normál „HD” minőségre (1080p/60 fps). Annál is inkább, mert előzetesen nem mélyedtem el kellően az SDXC memória kártyák lelkivilágában, és bár C10, de csak ú.n. U1 sebességű kártyát szereztem be U3 helyett – ami vagy tudja a 4K-t vagy nem. Mármint a Lamaxxal együtt. Mondjuk speciel erre szerepel egy zárójeles mondat a sok hülye marketingduma szófosása közben – de ezen átsiklottam mélyreható előzetes elemzéseim során. Szóval „okosba” visszavettem a minőséget, majd alkonyatkor kimentem egy Hondás próbakörre. „Autókamera” üzemmódban. Mondjuk a fellelhető 2 tesztvideó alapján várható volt, hogy a kamerának nem erőssége a gyenge fényviszonyok közötti felvétel. A kamera rögzítése az egyetlen kínálkozó helyre, a visszapillantó tükörre azonban tényleg pillanatok alatt sikerült 3 mellékelt adapter segítségével. Ugyan pici kreativitás talán nem árt hozzá, de az én buhera előéletemmel ez nem volt akadály. Egy bő másfél óra múlva jöttek a gondok. Az még hagyján, hogy a videofájlok 3 perces darabokban vannak  ebben az üzemmódban (törli a régit, ha betelne a memkártya) – de egyrészt mintha más üzemmódban is darabolná a felvételt, másrészt a minőség erősen necces. Ez nem HD. A kétéves Samsung A5-ös mobilom nagyságrenddel jobb képeket és videókat készít. Harmadrészt szerkeszteni/vágni kéne valamilyen programmal. Végül pár órás szerencsétlenkedés után összehoztam egy túlságosan hosszú (>13 perc), teljes képernyős módban gyenge minőségű alkotást. Mint a régesrégi avi fájlok legalja. Kell egy jó szerkesztő program, felvétel minősége meg visszaállítva a gyárira.

Másnap lementem a Balatonra körülnézni és metszeni. Autóval.  A kamerát könnyedén beüzemeltem „Timelapse” üzemmódban 4K gyári felbontással. Akksi a gyári lózungok szerint ki kell, hogy bírja leérkezésig. Paloznaknál megállok kedvenc biciklis parkolómban. Nézzük a kamerát. Na ez sem működik. Ami tuti: a propaganda szerint az akksi kb. 90 percig bírja (mondjuk Full HD-ben és nem 4K-ban). Hát nem bírja (4K), még egy órát sem. Ráadásul felvételt se készít, csak lemerül. (Persze, lemerülés esetén az utolsó felvételt nem menti, mert "Timelapse"...) Rá az USB töltőre, normál felvétel indítás. Ez már valamennyire működőképesnek tűnik. Következő napon gyönyörű idő, szuper panoráma a Balatonra és a környező hegyekre. Kamerateszt a felvételi beállításokkal. Az LCD kijelzőn használhatónak tűnik az eredmény, majd otthon megnézzük a szuper monitoromon. 

Update1: Katasztrófa. Életlen a háttér még 4K-ban is!  A környező hegyek kontúrja szaggatott, "lépcsős", de a közvetlen közelben lévő fák ágszerkezete sem látható tisztán, elmosódott. A "Timelaps" titkaira sem jöttem rá, nem működik. Bármelyik páréves középkategórás mobil jobb videót készít. A képekről nem beszélve, össze sem hasonlítható. Az én Samsung A5(2016) telom klasszissal jobb. Ez csak a max. 4K felbontásban tud valami hasonlót, jó fényviszonyok között. Egyedül a "rezgéscsillapítás" jobb, ebben valami egészen kevés van, a Samsungban semmi ilyen nincs. A 4K kivételével életlen a kép. Csehektől nem vártam volna ilyen átverést! Még tesztelgetem, a 4K talán használható lesz, biztos rájövök majd néhány dologra. Felbosszantott, fogok csinálni tesztvideót. A töredéke nem igaz annak, mint amivel hírdetik.

20190319_114753.jpg

Update2 / 03.12.: Na, megvan, hogy a káannyátsztalinnak... Meg a Lamax használati (nem)utasításának! Semmivel sem szarabb, mint a többi akciókamera, sőt... Szóval a zűrzavart, a számomra elfogadhatatlan minőséget a gyári beállítások okozzák. Így:

  1. A képstabilizátor, az EIS (Electronic Image Stabilization). Alapból rontja a felvétel minőségét. KIKAPCSOLNI! (Majd igazi rázkódásos felvételnél vissza lehet kapcsolni.) Igazából ez nem is EIS, hanem hattengelyes OIS - Optical Image Stabilization - giroszkóppal kombinálva. A kamera mozgását/rezgését valamennyire korrigálja, cserébe elmosódott vagy életlen a háttér. Rögzített kameránál sem bír magával, akkor is "korrigál", hazavágja a hátteret...
  2. Felvétel  ("jelenet") mód alapból "Kocsi", ami magyarul automatikus. ÁtállítaniTÁJKÉP-re!
  3. Látószög alapból "Széles", átállítani "Közepes"-re.
  4. Még a Full HD (1080p 60 fps) sem igazán jó, használd a 4K 30 fps-t!
  5. Csak jó fényviszonyok mellett használd!

És csak úgy mellesleg: a csehek lényegileg egy kínai kamerát koppintottak le (SJCAM, székhelye Sencsen). Úgy nagyjából. Kicsit azért turbóztak rajta. A legújabb változataikat pedig most januárban dobták piacra, az X9.1 és X10.1 verziókat (még a firmware is 1.01-es, "gyerekbeteg"). Meg lehet, hogy az OIS stabizátor sem százas még. A két kamera gyakorlatilag megegyezik, csak az 50%-al drágább "tízes"  HD (720p) és Full HD (1080p) felbontásnál dupla annyi fps-t tud (240 fps, ill. 120 fps). Ennek lassításkor lehet jelentősége, ami képszaggatás nélkül 30 fps-ig lehetséges. 

 

Mondjuk pont a képstabilizátor miatt döntöttem a típus mellett. De majd kitapasztalom ennek használhatóságát is. Ahogy fenti beállítások is biztos, hogy nem optimálisak, de ez adott elsőként használható felvételt. Látószöggel, felvételi módokkal, fehéregyensúllyal, érzékenységgel (ISO) stb. még sok babrálásom lesz az "összeszokás" folyamán. Ami viszont meglepett: a Win10 beépített kép és videó szerkesztője ("Fényképek") meglepően jó és pofonegyszerű használni. És nem ront a minőségen látható módon - bár ezzel azért várjunk az igazán nagyképernyős tesztjeim lefutásáig...

Pozitívumok:

  1. távszabályzó, ráadásul elvileg FM
  2. ár
  3. sok tartozék
  4. képstabilizátor / OIS

Negatívumok:

  • életlen (széle homályos) kép Full HD-ban
  • csak 4K ad használható képanyagot
  • távszabályzóval nem lehet bekapcsolni
  • távsz. monitor kikapcs. hang azonos a felvétel indít hanggal
  • nincs felvétel kijelző
  • csak jó fényviszonyok mellett használható
  • nincs hozzá használható használati utasítás
  • nem lehet látni a töltésjelzőt sem
  • alacsony akku idő (50-55 perc 4K-ban)
  • nem a beállított felvételtípust végzi el (pl. loop-nál) ((1 felvétel loop, a többi „normál”)).
  • ha nem indítod azonnal a beállított felvételi módot, átkapcsol „normál”-ba, nem csak loopnál

 

Udate 19.04.20.

NE VEGYETEK LAMAXOT, EGY RAKÁS SZAR!  Vagy csak akkor, ha szerettek káromkodni! Nekem már ez van sajnos, majd kitapasztalom a használhatóságát. Ami ugye változatlanul csak 4K 30 Fps. Mellesleg az "anyacég" prágai, de a termék "Made in China". Olyan nagyon nem lennék meglepődve, ha Sencsen városában készülne...

 

Update 2019.09.22.

Többet bosszankodom vele, mint amennyit örülni tudok néhány felvételnek. Már bánom, hogy nem valami normális kínait vettem. Vicc, hogy a honlapjukon 65e áthúzva helyett 44e a jelenlegi webshop ár... Szerintem rövidesen befellegzik a cégnek. A firmwaren nem látszik, hogy lenne újabb verziója... Pedig nagyon ráférne.

Ma speciel azt adta elő, hogy a szétcsúszott USB töltő hatására leállította a felvételt. Épp sikerült a Brumival egy / az első "off road" 4,3 km-es szakaszt abszolválnom (Pusztazámor - Gyúró "földút"). Örültem, hogy megy a felvétel, mert erre az útra többet nem megyek. Öklömnyi zúzottkővel felszórt út, egy fél km-es rész egész mély homokkal megspékelve. Túléltem, a felvétel viszont természetesen nem ment, mint ahogy utólag észrevettem. Pár napja meg totál lemerevedett, felvétel 1 mp-nél "megy", képernyő megy, semmi nem történik, semmire nem reagál... Akksi ki, vissza, természetesen minden visszaáll a teljesen használhatatlan gyári beállításokra. Több írást ez a gép nem érdemel meg, amilyen kecses, annyira barátságtalan a "használata". Már ha ezt annak lehet nevezni. Ez egy komplett átverés, gagyi az egész.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://papaproject.blog.hu/api/trackback/id/tr614686570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Imruskahggf 2020.07.25. 18:10:34

Hibátlan ez a kis készülék! Soha jobbat!!! Nem kell elhinni az itt leírtakat

KiloCharlie88 2020.08.09. 21:26:19

Abszoludt megegyező negatív tapasztalataim vannak sajnos... Pont ezért gugliztam rá, hogy mit csinálok rosszul. Nem tudom, hogy az előző hozzászóló hogyan csinálta, hogy neki minden megy... Az én tapasztalataim alapján is egy rakás f*s...

oktata 2020.09.02. 10:46:20

@KiloCharlie88: 4K , Tájkép, jó fényviszonyok esetén használható. Fontos felvételnél ne legyen USB táp, mert bármilyen kimaradás esetén megáll a felvétel. Ha nem érdekes a magas minőség és autocam módban használod, az megbízhatóan megy. Csak az nem 4K, szerintem még csak nem is HD.
süti beállítások módosítása